Aankoop compression voor de step
Compressiesystemen voor stuntsteps spelen een essentiële rol in je set-up. Je compressiesysteem zorgt voor een goede verbinding tussen je bar, headset en voorvork. Of je nu een beginnende of gevorderde scooterrijder bent die op zoek is naar een nieuwe compressiekit, in deze gids leer je de meest essentiële concepten met betrekking tot stuntstep compressie.
We bespreken de voor- en nadelen van de meest gebruikte compressiesystemen en onderzoeken hun compatibiliteit met andere onderdelen van je step. Aan het eind weet je welk type compressie geschikt is voor jou en hoe je het meeste uit je stuntstep kunt halen.
SCS Compressie
1: Stuur (geen gleuf) 2: Compressie bout 3: Top Cap 4: SCS clamp 5: C-ring 6: Voorvork 7: Deck (headtube & headset)
SCS staat voor Standard Compression System. SCS compressie wordt geroemd om zijn kracht en eenvoud en is het beste compressiesysteem voor zwaar versnipperen. Met SCS krijg je een iets zwaarder compressiesysteem, maar tegelijkertijd is SCS waarschijnlijk het meest robuuste compressiesysteem, en het is compatibel met zowel standaard als oversized sturen, wat ook een voordeel is.
Hoe installeer ik SCS Compressie?
De clamp wordt aan het voorvork bevestigd met een interne compressie bout met een dop die op een rand in de clamp drukt. De compressie bout wordt in een starnut of ingebouwde schroefdraad in de voorvork gedraaid (de meeste nieuwe SCS vorken hebben ingebouwde schroefdraad). De clamp houdt de bar op zijn plaats en wordt vastgezet met vier bouten.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je SCS compressie installeert:
SCS compatibele bars
Voor een SCS setup heb je een bar nodig zonder gleuf aan de onderkant. Anders breekt je stang omdat de clamp de gleuf samendrukt. Je kunt je bar inkorten om de gleuf te verwijderen of een compatibele SCS bar-adapter vinden om de gleuf te verwijderen.
SCS-compatibele Clamps
Voor SCS heb je een SCS clamp nodig omdat het compressiesysteem in de clamp is ingebouwd. Zorg ervoor dat je een clamp koopt met een binnendiameter die gelijk is aan de buitendiameter van je bars - standaard 32 mm of oversized 35 mm.
Let op: Als de rand aan de binnenkant van de SCS-klem niet boven de bovenkant van de voorvork uitkomt, is er geen goede verbinding tussen de clamp en het voorvork. Om dit probleem op te lossen, kunt u een Spacer voor de headset gebruiken om de positie van de clamp te verhogen.
SCS-compatibele voorvorken
Alle HIC- en SCS-voorvorken zijn compatibel met SCS compressie (er is geen verschil tussen HIC- en SCS-voorvorken).
HIC compressie
1. Stuur 2. Bout compressie 3. Bovenste kap 4. IHC-vulplaat 5. C-ring 6. Voorvork 7. Deck (headtube & headset)
HIC staat voor Verborgen Interne Compressie. Hoewel het niet het lichtste compressiesysteem voor steps is, wordt HIC gewaardeerd omdat het lichter is dan SCS en relatief eenvoudig te monteren. Een nadeel van HIC is dat er een bar nodig is met een gleuf aan de onderkant. Deze sleuf introduceert een zwak punt dat niet aanwezig is bij de zwaardere SCS compressie.
Hoe HIC compressie installeren
Een HIC vulplaat wordt op de voorvork geplaatst en een compressie bout met een dop wordt gebruikt om de vulplaat op de headtube van het stuntstep deck te drukken, waardoor de vork op zijn plaats wordt vastgezet. Een clamp wordt gebruikt om de bar rond de buis van het voorvork vast te zetten.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe alle onderdelen van een HIC compressiesysteem worden gemonteerd:
HIC-compatibele sturen
HIC-compatibele sturen hebben een binnendiameter van 32 mm en een buitendiameter van 35 mm. Ze zijn gemaakt van robuuste materialen zoals staal of titanium. Aluminium bars hebben een oversized buitendiameter, maar een smallere binnendiameter omdat er extra dikke tubes nodig zijn om ze duurzaam te maken voor het versnipperen. Daarom kun je aluminium staven niet gebruiken in een HIC-opstelling. HIC-stangen hebben een gleuf aan de onderkant.
HIC-compatibele Clamps
Je HIC clamp moet de hele lengte van de gleuf in je bar bedekken. Als je een clamp koopt voor je HIC-setup, moet deze een binnendiameter hebben van 35 mm (oversized).
HIC-compatibele voorvorken
HIC/SCS voorvorken zijn compatibel met het HIC compressie systeem.
Opmerking: Om dit probleem op te lossen, plaatst u een HIC spacer voordat u de vorkplaat op de voorvork plaatst. Deze Spacer is essentieel om voldoende compressie te bereiken en ervoor te zorgen dat je set-up efficiënt vastzit.
IHC compressie
1. Stuur 2. Bout compressie 3. Bovenste kap 4. IHC-vulplaat 5. C-ring 6. Voorvork 7. Deck (headtube & headset)
IHC, of Interne Verborgen Compressie, heeft veel overeenkomsten met HIC. Een belangrijk voordeel van IHC compressie is de mogelijkheid om een lichtgewicht setup met betrouwbare compressie te creëren.
Het belangrijkste verschil tussen IHC en HIC is dat IHC-vorken een slankere schacht of voorvorkbuis hebben. Door deze slankere as kan een IHC voorvork werken met een stuur met een binnendiameter van 28 mm. Daardoor is de vork geschikt voor aluminium sturen met een standaard binnendiameter van 28 mm en een oversized buitendiameter van 35 mm.
IHC Compressie monteren
In het lager van de headset wordt een IHC compressie ring gemonteerd voor het smallere voorvork. Deze ring voorkomt effectief beweging of speling tussen het voorvork en het lager van de headset.
Monteer vervolgens een IHC vulring op de voorvorkbuis en plaats vervolgens een top cap op de vulring. Rijg de compressiebout in de schroefdraad in het voorvork en als deze goed is aangedraaid, drukt deze op de bovendop om compressie tot stand te brengen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je IHC compressie monteert:
IHC compatibele sturen
IHC past op alle bars met een interne diameter van 28 mm (standaard) en een gleuf aan de onderkant.
IHC is compatibel met alle bars met een standaard binnendiameter van 28 mm en een gleuf aan de onderkant.
Als je een oversized stalen of titanium bar wilt gebruiken met een IHC compressie voorvork, heb je een adapter nodig voor de grotere binnendiameter.
IHC-compatibele Clamps
Zorg ervoor dat de binnendiameter van de clamp die je gebruikt overeenkomt met de buitendiameter van je bar.
IHC-compatibele vorken
IHC voorvorken zijn essentieel voor IHC compressie. Ze hebben dunne assen om gewicht te verminderen en in tegenstelling tot HIC kan een IHC voorvork gekoppeld worden aan sturen met een normale binnendiameter van 28 mm.
Let op: De IHC shim moet verder reiken dan het deel van de voorvorkbuis dat uit de headtube steekt. Anders krijg je geen goede compressie. Gebruik in dat geval een Spacer voor de headset om de vork goed vast te zetten.
ICS Compressie
ICS, kort voor Inverted/Internal Compression System, staat bekend om zijn lichtgewicht en lage kosten. Vergeleken met andere compressiesystemen zijn er voor ICS de minste onderdelen nodig om in elkaar te passen.
De nadelen van ICS hebben vooral te maken met de installatie en het onderhoud, wat een uitdaging kan zijn. Hoewel het lichtgewicht ontwerp aantrekkelijk kan zijn voor parkrijders met uitstekende controle over hun landingen, is het goed om te weten dat ICS lang niet zo duurzaam is als SCS.
ICS compressie installeren
Bij ICS compressie loopt er van onderaf een bout door het voorvork. Het deel van de bout dat uit het voorvork steekt, wordt in een stang in de stang geschroefd. ICS is het compressiesysteem dat de minste onderdelen nodig heeft in vergelijking met andere systemen.
Het installatieproces en het onderhoud kunnen vrij omslachtig zijn. Om de bout van de compressie te verstellen, moet je het voorwiel verwijderen. Als je bijvoorbeeld je stuur moet verwijderen, moet je het voorwiel verwijderen en vervolgens de compressiebout volledig losdraaien.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je ICS compressie installeert:
ICS Compressie Bars
ICS compressie is afhankelijk van een starnut die stevig in het stuur zit. Op de meeste stalen en titanium bars is het oppervlak erg glad en hard, waardoor een starnut naar beneden kan glijden, waardoor de compressie losser komt te zitten. Aluminium is zachter en starnuts zitten steviger in aluminium bars.
Daarom raden we voor ICS compressie een aluminium staaf of een staaf met een permanent ingebouwde starnut aan.
ICS staven hebben meestal een binnendiameter van 28 mm en een gleuf aan de onderkant, vergelijkbaar met IHC en HIC staven. De buitendiameter kan variëren tussen 32 mm en 35 mm, dus zorg ervoor dat de binnendiameter van je clamp overeenkomt met de buitendiameter van je bar.
ICS-10 compressie
Het ICS-10 compressiesysteem lijkt erg op het standaard ICS. Het enige verschil is de grootte van de schroefdraad van de compressie bout.
ICS-10 compressiebouten hebben M10 schroefdraad, terwijl gewone ICS M6 schroefdraad gebruikt.
De dikkere bouten zijn iets duurzamer dan de dunnere M6 bouten.
In de onderstaande video kun je zien hoe de ICS10 compressie wordt gemonteerd:
Compressiesystemen Video Uitleg
Bekijk deze uitleg, boordevol deskundige inzichten over compressie voor steps. Hierin leer je meer over SCS, HIC, IHC en ICS-10 compressiesystemen.